Een echt meisje met een stoer randje

Mijn dochter is een echt meisje. Ze houdt van roze, knuffels, paarden en dansen.
Als je haar kledingkast bekijkt, is het dan ook roze dat de boventoon voert. En je kan ook niet om de hartjes, strikjes en polkadots heen.
Maar mijn dochter is ook een meisje dat een stoer randje heeft. Ze houdt ook van skeeleren, stoepkrijten en stokjes zoeken in de struiken.

Ik vind het lastig om kleding te vinden voor haar die past bij haar karakter. Een echte meisjes outfit (roze, hartjes, glitters) staat al gauw suikerzoet en is niet altijd perse geschikt om stoere dingen mee te
doen zoals hockeyen op straat.  Maar een echte stoere outfit (zwart, legergroen, studs) geeft me al gauw het gevoel dat er ‘iets niet klopt’ . Daarnaast heb ik dan de kans dat de outfit door haar wordt ‘afgekeurd’ en over aanzienlijke tijd op Marktplaats belandt, omdat ze het niet aan wil trekken. Een tussenweg tussen ‘lief’ en ‘stoer‘ blijft toch moeilijk te vinden. Blijkbaar denken wij Nederlanders toch nog vaak in hokjes…

Toen ik dit setje van CKS onder ogen kreeg, vielen me eerst de mooie kleuren op. Het broekje is van een mooie lichtblauwe kleur en de riem heeft een felroze tie-dye kleur.  Het bijpassende, gelukkig niet-doorschijnende, witte shirt heeft subtiel dezelfde kleuren in de print verwerkt zitten, waardoor het goed matcht, maar er geen overdaad aan roze ontstaat.  
Ik heb alleen geen idee wat de print voorstelt. Een ‘aansprekend plaatje’  vind ik het niet. Maar door de reactie van mijn dochter op de kleding, blijkt later dat het plaatje niet erg belangrijk wordt gevonden.
De kleuren zijn blijkbaar belangrijker. Deze zijn erg meisjesachtig, maar door de print met palmbomen (heel erg voorjaar/zomer 2014!) en de omgerolde mouwtjes van het shirt heeft de kleding toch een stoer randje.



Het verbaast me dan ook niet dat mijn dochter het setje meteen bestempelt als “moooooi!” en het meteen aan wil trekken. Ze begint te stralen en er worden een paar vreugdesprongen uitgevoerd.
En die sprongen kunnen gemakkelijk worden gemaakt, want het setje zit ook erg comfortabel. Het shortje is gemaakt van soepele spijkerstof en trekt of schuurt nergens, dus het skeeleren en struinen naar stokjes zal prima lukken zonder belemmerd te worden door haar kleding of door een lastig te openen riem, want ook daar is over nagedacht.

Wat is het dan jammer dat je zo’n setje niet regelmatig aan kunt trekken in het natte, onstuimige Nederlandse weer…
Maar ook daar hebben we snel een oplossing voor gevonden: een legging eronder en eenzelfde felroze vestje erop en het setje kan ook op de minder mooie dagen gedragen worden.

Laat de zomer maar komen. Mijn lieve dochter met haar stoere kleding is er klaar voor!


Auteur: Kirsten

Geen opmerkingen: