Zieke kinderen spelen niet


“Zieke kinderen spelen niet” iets wat mijn oma altijd zei. Ik moet er aan denken als ik mijn zoon Tijs thuis zie komen. Glimogen en een lach op zijn gezicht. “Hoi mam” zegt ie.
“Het was leuk, we gingen voetballen en we deden een partijtje. Mijn team won”.
Wat een verschil met zijn broertje. Zijn broertje werd ziek toen hij nog geen 2 was. Vies worden door te spelen, dat kon hij niet. Geen puf, te ziek.


Ik kijk weer naar Tijs, ik glimlach en zeg “dat is fijn Tijs, ging het lekker?”
Mijn ogen dalen af van zijn gezicht (zijn met grote precisie in model Pelle gestylde haren zitten alle kanten op), naar zijn nieuwe kleren.


Een jog jeans, ziet er uit als een jeans maar voelt als een joggingbroek, van Name-it.  eteen bij de eerste keer aantrekken door Tijs als nieuwe favoriete broek bestempeld. Een must have voor ieder sportief beweeglijk jongetje. Je kind ziet er stoer in uit en voelt zich comfortabel door de zachte soepele stof.

Die nieuwe favoriete broek ziet er niet meer zo nieuw uit. “Ja zegt Tijs, ging heel goed, ik maakte nog een hele mooie sliding”


Dat van die sliding dat had ik al gezien. Gras en zand vormen een mooi spoor op zijn broek. Tijs blijft nog even doorpraten over de wedstrijd, over hoe goed hij was en hoe zijn sliding ervoor zorgde dat de tegenpartij niet kon scoren.

Ik geniet van zijn enthousiasme. Tijs kan heerlijk vertellen met grootse handgebaren en hippe woorden. Na een beker ranja zegt Tijs “ik ga naar boven mam, om me te douchen”
Ik loop hem achterna om zijn was in de wasmachine te stoppen en dan denk ik weer even aan mijn oma. Aan hoe zij vroeger met de hand de was moest doen. Ik zet de wasmachine met de vieze jogjeans er in aan.
“Fijn dat Tijs zo lekker kan spelen” denk ik….


Auteur: Paula Pelstra



Geen opmerkingen: