Hoeveel kleding heb je nodig?

“Hebben de kinderen nou nog niet genoeg kleding? Het past niet meer in de kledingkast!” verzucht mijn man als er weer een tasje van een kinderkledingwinkel op de tafel ligt.

Als het aan mij ligt, hebben we nooit genoeg. Want er is zoveel leuks te koop.
Maar daarnaast vind ik het lastig met twee opgroeiende kinderen om te vinden dat we ‘genoeg’  kleding hebben. Op de een-of-andere manier zitten mijn kinderen elk seizoen tussen twee maten in. En dan twijfel ik of ik de kleding nog wel goed zit aan (bijvoorbeeld) het einde van de zomer. Dus heb ik vaak een mengeling van twee maten in de kast liggen. Ik wil  namelijk niet voor de situatie komen te staan dat mijn kind in te kleine kleding rond loopt en ik genoodzaakt ben om in de restjes van de collectie te moeten speuren naar die items die wel leuk zijn, maar eigenlijk ook niet geweldig…


Gelukkig kan ik elk jaar nog wat kleding van het jaar ervoor hergebruiken. Vorig jaar was echter in de zomer de maritieme look erg populair, dus ligt er veel donkerblauw, wit en rood in de kast. Dít jaar zijn echter de dierenprintjes en de neon kleuren in de mode en ik wil mijn kinderen natuurlijk ook wel een beetje kleden naar de mode van dit jaar. Dus moet er geshopt worden voor hippe kleding, ondanks dat ik misschien, héél misschien, wel ‘genoeg’  kleding voor de kinderen in de kast heb liggen.

Maar wat is ‘genoeg’ ? Hoeveel broeken heb je nodig? En hoeveel t-shirts?

Een simpel antwoord zou zijn ‘voor elke dag een setje’.
Wás-het-maar-waar dat het zo simpel was… Want mijn dochter vindt het na schooltijd vaak tijd voor een andere outfit. En als haar vriendinnetjes een korte broek aan hebben en zij niet, wordt de kleding in de wasmand gegooid en wordt er alweer een ander setje uit de kast getrokken.
Mijn zoon ziet er soms aan het einde van de dag nog spik-en-span uit. Maar het gebeurt ook regelmatig dat hij na het eten van een chocolaatje zijn handen afveegt aan zijn trui of zijn beker ranja net even te schuin houdt, waardoor we  ook maar weer een nieuw kledingstuk uit de kast halen.

Het ‘ voor elke dag een setje’  gaat hier thuis dus niet altijd op.

En nu heb ik een belangrijk punt nog niet vermeld: mama (ik) vind het ook gewoon zo leúk om kinderkleding te kopen! Dus als ik de kaartjes van een van de kledingstukken uit het plastic tasje van de kinderkledingwinkel af trek en mijn man weer begint te zuchten, denk ik bij mezelf: “Je hebt nooit genoeg kinderkleding…. De kledingkast is gewoon te klein!” 


















Auteur: Kirsten Drenth

Geen opmerkingen: